Blog
03 11.2020
Home office - jak zorganizować biuro w domu?
Czasy jakie są, każdy widzi. W 2020 roku wiele firm przeszło na system pracy zdalnej, a kto tylko mógł pracować przy komputerze z domu, najprawdopodobniej spędził w ten sposób niejeden dzień roboczy. W związku z postępującymi przemianami, musimy odnaleźć się w nowej rzeczywistości oraz wygospodarować miejsce do pracy i nauki w przestrzeni mieszkalnej. Jeśli wciąż masz problemy z organizacją domowego biura, zapraszamy do lektury – mamy nadzieję, że poniższe wskazówki okażą się dla Ciebie pomocne!
Jak powinno wyglądać home office?
Żeby praca zdalna przebiegała możliwie efektywnie i sprawnie, konieczne jest zaaranżowanie w domu wydzielonej przestrzeni, która będzie sprzyjała kreatywności i koncentracji na zadaniach. Jeśli będziemy pracować przy stole jadalnym albo na kanapie przed telewizorem, szybko zorientujemy się, że zupełnie zatraciliśmy tzw. work-life balance i nie jesteśmy w stanie wyznaczyć żadnej sensownej granicy pomiędzy pracą a czasem „po godzinach”.
Tymczasem w prywatnej przestrzeni zachowanie dyscypliny jest niezwykle trudne. Rozproszyć potrafi wszystko: od niewygodnego krzesła, przez płacz dziecka, aż po… bałagan na biurku. Właśnie dlatego przemyślana aranżacja przestrzeni jest taka istotna. Z jednej strony domowe biuro ma stymulować nasze skupienie, efektywność i twórcze myślenie. Z drugiej – musi stanowić wyraźny sygnał, że oto nadszedł czas wykonywania służbowych obowiązków. Odpowiednio przygotowane home office pozwoli zachować maksymalny komfort pracy, zredukować poziom stresu i uspokoić gonitwę myśli, a także wykonywać wyznaczone zadania możliwie sprawnie i w ustalonym terminie. Pytanie tylko – jak tego dokonać?
1. Wyznacz przestrzeń do pracy zdalnej i trzymaj się własnych ustaleń
Nawet jeśli praca z łóżka i spod kołdry lub w skulonej pozycji w fotelu wydaje się w pierwszym odruchu spełnieniem marzeń, życie szybko zweryfikuje takie plany. Po pierwsze, w pomieszczeniach wypoczynkowych mózg odbiera sygnał o wypoczynku, a to sprawia, że nasza wydajność diametralnie spada. Po drugie – z czasem możemy zupełnie stracić orientację w czasie i przestrzeni, a nasze ciało nie będzie już wiedzieć, kiedy ma pracować, a kiedy wolno mu się zrelaksować. Stąd już tylko krok do apatii, wypalenia zawodowego i poważnych problemów z zasypianiem.
Home office powinno stwarzać warunki zbliżone do tradycyjnego biura. Przestrzeń do pracy trzeba koniecznie wydzielić – nawet jeśli ma to być prowizoryczne biurko w kącie dziennego pokoju. Tylko wtedy zminimalizujemy wpływ rozpraszających nas czynników oraz zmotywujemy się do działania, tworząc ku temu sprzyjające okoliczności. Rozwiązaniem problemu z brakiem miejsca na home office może być wynajem samoobsługowego boksu i przewiezienie do niego nadmiaru rzeczy. Zwolnioną przestrzeń można wtedy wykorzystać na zdalne biuro z prawdziwego zdarzenia.
2. Pilnuj porządku i trzymaj potrzebne przedmioty pod ręką
Organizacja stanowiska pracy nie kończy się wcale na wydzieleniu biurowej przestrzeni. Trzeba jeszcze przypilnować, żeby wszystkie niezbędne przedmioty były w zasięgu ręki, a jednocześnie pozbyć się z pola widzenia tego, co niepotrzebne. Zainwestuj w przedłużacz i trzymaj przy sobie ładowarki do urządzeń elektronicznych (takich jak laptop, telefon, tablet). Przydadzą Ci się także organizery na biurko, w których będzie można przechowywać przybory do pisania, w tym długopisy i markery, a także niezbędne dokumenty – od notatek po faktury.
Pamiętaj: im mniej rzeczy w polu widzenia, tym lepiej! Porządek to absolutna podstawa. Po pierwsze, podczas wideokonferencji wszyscy będą mogli zobaczyć, jak wygląda Twoje domowe biuro. Po drugie, zbędne przedmioty działają jak rozpraszacze i negatywnie wpływają na naszą produktywność. Tutaj także przyda się self storage! Jeśli w Twoim mieszkaniu brakuje miejsca na rzadko używane rzeczy, po prostu zapakuj je do samochodu i przewieź do boksu na wynajem. W Róża Rent przechowamy nadmiar przedmiotów, od mebli, przez ubrania, aż po sprzęty sezonowe – a kiedy będziesz czegoś potrzebować, zawsze możesz się po to zjawić o każdej porze dnia i nocy.
3. Ergonomia pracy: meble, oświetlenie, żywa zieleń
W sieci odnajdziesz wiele poradników na temat prawidłowej pozycji pracy – w zadbaniu o kręgosłup pomogą Ci wygodne krzesło, odpowiednio wysokie biurko i regularne ćwiczenia w przerwach od pracy. Trzeba przy tym pamiętać, że na ergonomię wpływają także inne czynniki. W home office nie może zabraknąć dostępu do światła dziennego. Promienie słońca nie tylko zapewniają dobry nastrój, ale też pobudzają do intensywnego działania i stymulują poziom naszej energii. Praca wyłącznie przy sztucznym świetle to fatalny pomysł. Nie zmienia to faktu, że musimy zadbać o prawidłowy dobór sztucznego oświetlenia – oczywiście biorąc pod uwagę, że zimna tonacja światła potrafi drastycznie obniżyć nasze samopoczucie.
Uwaga: funkcjonalność to dopiero połowa udanego designu! Druga połowa to nie mniej istotna estetyka. Świetnym sposobem na ożywienie i ocieplenie wnętrza jest wprowadzenie do niego roślin. Żywa zieleń sprawia, że pomieszczenie staje się bardziej przyjazne oraz przekłada się na well-being domowników i pracowników. Jej obecność poprawia samopoczucie, wspomaga relaks i redukcję napięć, a jednocześnie stymuluje produktywność i wywiera pozytywny wpływ na jakość powietrza. Słowem: w roślinach pokojowych siła!
***
Rad na temat pracy z domu i umiejętnego tworzenia przestrzeni home office może być znacznie więcej. Trzeba na przykład pamiętać o realistycznym planowaniu dnia i wyznaczaniu sobie przerw na posiłek czy uspokojenie gonitwy myśli. Jesteśmy przekonani, że już poważne podejście do trzech wymienionych wyżej punktów zaowocuje ogromnymi zmianami na lepsze. Powodzenia!