Blog


 

03 11.2020

Home office - jak zorganizować biuro w domu?

Home office - jak zorganizować biuro w domu?

Czasy jakie są, każdy widzi. W 2020 roku wiele firm przeszło na system pracy zdalnej, a kto tylko mógł pracować przy komputerze z domu, najprawdopodobniej spędził w ten sposób niejeden dzień roboczy. W związku z postępującymi przemianami, musimy odnaleźć się w nowej rzeczywistości oraz wygospodarować miejsce do pracy i nauki w przestrzeni mieszkalnej. Jeśli wciąż masz problemy z organizacją domowego biura, zapraszamy do lektury – mamy nadzieję, że poniższe wskazówki okażą się dla Ciebie pomocne!

 

Jak powinno wyglądać home office?

 

Żeby praca zdalna przebiegała możliwie efektywnie i sprawnie, konieczne jest zaaranżowanie w domu wydzielonej przestrzeni, która będzie sprzyjała kreatywności i koncentracji na zadaniach. Jeśli będziemy pracować przy stole jadalnym albo na kanapie przed telewizorem, szybko zorientujemy się, że zupełnie zatraciliśmy tzw. work-life balance i nie jesteśmy w stanie wyznaczyć żadnej sensownej granicy pomiędzy pracą a czasem „po godzinach”.

Tymczasem w prywatnej przestrzeni zachowanie dyscypliny jest niezwykle trudne. Rozproszyć potrafi wszystko: od niewygodnego krzesła, przez płacz dziecka, aż po… bałagan na biurku. Właśnie dlatego przemyślana aranżacja przestrzeni jest taka istotna. Z jednej strony domowe biuro ma stymulować nasze skupienie, efektywność i twórcze myślenie. Z drugiej – musi stanowić wyraźny sygnał, że oto nadszedł czas wykonywania służbowych obowiązków. Odpowiednio przygotowane home office pozwoli zachować maksymalny komfort pracy, zredukować poziom stresu i uspokoić gonitwę myśli, a także wykonywać wyznaczone zadania możliwie sprawnie i w ustalonym terminie. Pytanie tylko – jak tego dokonać?

 

1. Wyznacz przestrzeń do pracy zdalnej i trzymaj się własnych ustaleń

Nawet jeśli praca z łóżka i spod kołdry lub w skulonej pozycji w fotelu wydaje się w pierwszym odruchu spełnieniem marzeń, życie szybko zweryfikuje takie plany. Po pierwsze, w pomieszczeniach wypoczynkowych mózg odbiera sygnał o wypoczynku, a to sprawia, że nasza wydajność diametralnie spada. Po drugie – z czasem możemy zupełnie stracić orientację w czasie i przestrzeni, a nasze ciało nie będzie już wiedzieć, kiedy ma pracować, a kiedy wolno mu się zrelaksować. Stąd już tylko krok do apatii, wypalenia zawodowego i poważnych problemów z zasypianiem.

Home office powinno stwarzać warunki zbliżone do tradycyjnego biura. Przestrzeń do pracy trzeba koniecznie wydzielić – nawet jeśli ma to być prowizoryczne biurko w kącie dziennego pokoju. Tylko wtedy zminimalizujemy wpływ rozpraszających nas czynników oraz zmotywujemy się do działania, tworząc ku temu sprzyjające okoliczności. Rozwiązaniem problemu z brakiem miejsca na home office może być wynajem samoobsługowego boksu i przewiezienie do niego nadmiaru rzeczy. Zwolnioną przestrzeń można wtedy wykorzystać na zdalne biuro z prawdziwego zdarzenia.

 

2. Pilnuj porządku i trzymaj potrzebne przedmioty pod ręką

Organizacja stanowiska pracy nie kończy się wcale na wydzieleniu biurowej przestrzeni. Trzeba jeszcze przypilnować, żeby wszystkie niezbędne przedmioty były w zasięgu ręki, a jednocześnie pozbyć się z pola widzenia tego, co niepotrzebne. Zainwestuj w przedłużacz i trzymaj przy sobie ładowarki do urządzeń elektronicznych (takich jak laptop, telefon, tablet). Przydadzą Ci się także organizery na biurko, w których będzie można przechowywać przybory do pisania, w tym długopisy i markery, a także niezbędne dokumenty – od notatek po faktury. 

Pamiętaj: im mniej rzeczy w polu widzenia, tym lepiej! Porządek to absolutna podstawa. Po pierwsze, podczas wideokonferencji wszyscy będą mogli zobaczyć, jak wygląda Twoje domowe biuro. Po drugie, zbędne przedmioty działają jak rozpraszacze i negatywnie wpływają na naszą produktywność. Tutaj także przyda się self storage! Jeśli w Twoim mieszkaniu brakuje miejsca na rzadko używane rzeczy, po prostu zapakuj je do samochodu i przewieź do boksu na wynajem. W Róża Rent przechowamy nadmiar przedmiotów, od mebli, przez ubrania, aż po sprzęty sezonowe – a kiedy będziesz czegoś potrzebować, zawsze możesz się po to zjawić o każdej porze dnia i nocy.

 

3. Ergonomia pracy: meble, oświetlenie, żywa zieleń

W sieci odnajdziesz wiele poradników na temat prawidłowej pozycji pracy – w zadbaniu o kręgosłup pomogą Ci wygodne krzesło, odpowiednio wysokie biurko i regularne ćwiczenia w przerwach od pracy. Trzeba przy tym pamiętać, że na ergonomię wpływają także inne czynniki. W home office nie może zabraknąć dostępu do światła dziennego. Promienie słońca nie tylko zapewniają dobry nastrój, ale też pobudzają do intensywnego działania i stymulują poziom naszej energii. Praca wyłącznie przy sztucznym świetle to fatalny pomysł. Nie zmienia to faktu, że musimy zadbać o prawidłowy dobór sztucznego oświetlenia – oczywiście biorąc pod uwagę, że zimna tonacja światła potrafi drastycznie obniżyć nasze samopoczucie.

Uwaga: funkcjonalność to dopiero połowa udanego designu! Druga połowa to nie mniej istotna estetyka. Świetnym sposobem na ożywienie i ocieplenie wnętrza jest wprowadzenie do niego roślin. Żywa zieleń sprawia, że pomieszczenie staje się bardziej przyjazne oraz przekłada się na well-being domowników i pracowników. Jej obecność poprawia samopoczucie, wspomaga relaks i redukcję napięć, a jednocześnie stymuluje produktywność i wywiera pozytywny wpływ na jakość powietrza. Słowem: w roślinach pokojowych siła!

***

Rad na temat pracy z domu i umiejętnego tworzenia przestrzeni home office może być znacznie więcej. Trzeba na przykład pamiętać o realistycznym planowaniu dnia i wyznaczaniu sobie przerw na posiłek czy uspokojenie gonitwy myśli. Jesteśmy przekonani, że już poważne podejście do trzech wymienionych wyżej punktów zaowocuje ogromnymi zmianami na lepsze. Powodzenia!



  Zadzwoń do nas


 

Zapraszamy


Masz pytania?
Zadzwoń lub napisz:

zadzwoń do nas

napisz do nas

 

RóżaRent

self storage

 

ul. Hutnicza 6,
40-241 Katowice